STÁTNÍ ZÁVĚREČNÁ ZKOUŠKA | |
Část SZZ1 | Obhajoba bakalářské práce |
Část SZZ2 |
Starořecký jazyk a literatura Zkouška se skládá ze tří tematických okruhů: a) Starořecký jazyk (písemná a ústní část) – v písemné části student prokáže schopnost překladu do češtiny (ze starořečtiny do češtiny je překládán neznámý, středně obtížný souvislý text antického autora), v ústní části pak schopnost překladu a výkladu předepsané četby a dále souvislého teoretického výkladu o vybraném problému řecké normativní mluvnice. Písemná část zkoušky je hodnocena komisí. b) Starořecká literatura – student prokáže dobrou znalost řecké antické literatury v její žánrové šíři, a to od jejího vzniku až do pozdní antiky, založenou na studiu primární i sekundární literatury, a to jak v originále, tak v překladu, stejně jako na solidním seznámení se s metodickou problematikou dané oblasti studia. c) Dějiny a kultura starověkého Řecka – student prokáže dobrou orientaci v hlavních dějinných tendencích i schopnost charakterizovat jednotlivé historické epochy z hlediska vývoje politického, sociálního, ekonomického i kulturního, a to vždy na základě základní znalosti pramenného materiálu, zejména historických děl. |
Část SZZ3 |
Latinský jazyk a literatura Zkouška se skládá ze tří tematických okruhů: a) Latinský jazyk (písemná a ústní část) – v písemné části student prokáže schopnost obousměrného překladu (z latiny do češtiny je překládán neznámý, středně obtížný souvislý text antického autora, z češtiny do latiny jsou překládány samostatné věty), v ústní části pak schopnost překladu a výkladu předepsané četby a dále souvislého teoretického výkladu o vybraném problému latinské normativní mluvnice. Písemná část zkoušky je hodnocena komisí. b) Římská literatura – student prokáže důkladnou znalost dějin římské literatury od jejího vzniku do konce 2. stol. n. l., přehlednou znalost dalšího literárního vývoje a dobrou orientaci v dějinách řecké literatury. c) Římské dějiny a reálie – student prokáže dobrou orientaci v hlavních dějinných tendencích, schopnost charakterizovat obsah jednotlivých epoch a znalost nejvýznamnějších veřejných i soukromých reálií. |